مدیریت آموزشی
جمال عبدالملکی؛ محمد غفاری مجلج؛ معصومه محبوبی ابراهیمی؛ فائزه اسدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انواع رفتارهای رهبری مدیران مدارس در یادگیری تیمی معلمان بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان قروه به تعداد 548 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 225 نفر انتخاب شد. روش پژوهش همبستگی و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جهت گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انواع رفتارهای رهبری مدیران مدارس در یادگیری تیمی معلمان بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان قروه به تعداد 548 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 225 نفر انتخاب شد. روش پژوهش همبستگی و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رفتارهای رهبری استرانگ (2005) و پرسشنامه یادگیری تیمی برسو و همکاران (2008) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیکهای آلفایکرونباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار Lisrel v.10.20 استفاده شد. نتایج بیانگر آن بودند که: رفتار رهبری وظیفه محور مدیران مدارس دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار (27/0) در سطح 05/0 بر یادگیری تیمی معلمان با مقدار تی (98/4) بود. رفتار رهبری فرد محور مدیران مدارس دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار (50/0) در سطح 05/0 بر یادگیری تیمی معلمان با مقدار تی (34/9) بود. همچنین رفتارهای دوگانه رهبری مدیران مدارس قادر به تبیین 38 درصد واریانس یادگیری تیمی معلمان هستند که این مقدار دارای تی (41/8) و بیانگر معنادار بودن واریانس تبیین شده یادگیری تیمی معلمان توسط رفتارهای دوگانه رهبری مدیران مدارس بود.
سید جواد مرتضوی امیری؛ میثم کرمی پور؛ محمد غفاری مجلج؛ فوزیه سالاری جائینی
چکیده
ایجاد محیط یادگیری حرفهای پویا برنامه محور برای تسهیل توسعه حرفهای برنامههای درسی بین رشتهای میباشد که آینده دانش آفرینی نوین در دانشگاهها رقم می زند. پژوهش حاضر با هدف طراحی محیط یادگیری حرفهای پویا مبتنی بر برنامهدرسی بینرشتهای با رویکرد اثربخشی دانشآفرین به منظور ارائه مدل میباشد. روش پژوهش حاضر بصورت کیفی ...
بیشتر
ایجاد محیط یادگیری حرفهای پویا برنامه محور برای تسهیل توسعه حرفهای برنامههای درسی بین رشتهای میباشد که آینده دانش آفرینی نوین در دانشگاهها رقم می زند. پژوهش حاضر با هدف طراحی محیط یادگیری حرفهای پویا مبتنی بر برنامهدرسی بینرشتهای با رویکرد اثربخشی دانشآفرین به منظور ارائه مدل میباشد. روش پژوهش حاضر بصورت کیفی – کمی است. جامعه آماری تحقیق کیفی عبارت است اعضای هیات علمی نخبه آموزشی وپژوهشی که به صورت مصاحبه و روش کیفی از 30 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی شمال کشور (استان مازندران، گیلان وگلستان). بخش کمی با توجه به حجم جامعه 3725 نفری به تعداد 250 نفربصورت نمونه ب با روش نمونه گیری منطقهای بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرم افزار SPSS 26 و همچنین از نرم افزار pls 3 استفاده شد. با استفاده از روش کدگذاری تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مصاحبه با نخبگان و با استفاده از دلفی فازی مولفههای محیط یادگیری حرفهای پویا در برنامه ریزی درسی بین رشتهای با نگاه به اثر بخشی دانش آفرین شناسایی ورتبه بندی شده و با استفده از مدل ساختاری وزنهای اثربخشی بدست آمده است. نتایج نشان داد که تمامی مولفههای محیط یادگیری حرفهای پویا در حوزه برنامه ریزی درسی بین رشتهای شناسایی واز بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی وکیفی الگوی محیط یادگیری حرفهای پویا برپایه برنامهریزی درسی بینرشتهای با رویکرد اثربخش دانشآفرین تبیین گردید.